تبلیغات
ولایت مطلقه فقیه

قالب وبلاگ
نویسندگان
لینک های مفید



پیش فرض اول:ضرورت حکومت درجامعه

همچون بسیاری ازنظریه های سیاسی برای «نظریه ولایت فقیه» هم این اصل،یعنی ضرورت حکومت درهرجامعه ای معتبروپذیرفته شده است.تنها مخالف این اصل مکتب آنارشیسم می باشدکه معتقداست،بشرمیتواندبااصول اخلاقی زندگی خودرااداره نمایدواحتیاج به دستگاه حکومت نداردوقدرت سیاسی درهرشکل (حتی دموکراسی)نالازم وناپسنداست وحال آنکه این فرض ،غیرواقع بینانه بوده ودرعمل هم قرن ها وهزاران سال تجربه نشان داده است که همیشه درجامعه بشری افرادی هستند که ملتزم به قوانین اخلاقی نخواهند بودواگرقدرتی نباشدتاآنهاراکنترل کندزندگی اجتماعی به هرج ومرج کشیده می شود زیراانسان دارای طبیعت وغریزه ای استخدامگر است به گونه ای که اگربراساس طبعتش( نه فطرت الهی وپاکش)رهاشود،می خواهد همه چیزوهمه کس را(جمادباشدیاگیاه،حیوان باشد یاانسان فرقی ندارد)به خدمت خود درآورد ونیازهایش راکه نهایتی نداردبرطرف کند.نتیجه این رهایی جزظلم وستم، جزهرج ومرج، جز برده وبرده داری (ازنوع قدیم یامدرنش)نخواهدبود؟

 حسن ختام پیش فرض اول را سخنی ازامیربیان مولاامیرالمومنین(صلوات الله علیه)

قرارمیدهم که فرمودند:«لابدًّ للنّاس من امیرٍ برٍّ اوفاجرٍ»(1)                     

(وجودحاکم وزمامداربرای مردم ضروری است،چه حاکم نیکوکارچه بدکار).

 

برای مطالعه بیشترمیتوانیدبه شرح نهج البلاغه علامه جعفری(ره) خطبه چهلم وکتاب حقوق وسیاست درقرآن آیت الله مصباح یزدی(دامت برکاته) رجوع بفرمایید.

 دانلود نرم افزارنهج البلاغه(شامل شرح وترجه آیت الله مکارم وعلامه جعفری(ره) دانلود

دانلود کتاب ولایت فقیه،ولایت فقاهت وعدالت دانلود



(1)نهج البلاغه خطبه 40

مطالب ؛برگرفته ازتفسیرالمیزان ذیل آیات 116 تا120سوره مائده

کتاب ولایت فقیه ،ولایت فقاهت وعدالت آیت الله جوادی آملی

کتاب نگاهی گذرابه نظریه ولایت فقیه آیت الله مصباح یزدی


پیش فرض دوم
:هیچ کس حق حکمرانی برمردم ودستوردادن به آنها راندارد مگرخداوند متعال



این بحث راباتعریفی ساده ازحکومت آغازمی کنم؛حکومت دستگاهی است که بر رفتارهای اجتماعی یک جامعه اشراف داردوسعی می کندآنهارادرمسیرخاصی جهت دهدوهدایت کند.

این اِعمال حاکمیت می تواندبه روشهای مسالمت آمیزیابرخلاف آن صورت گیرد،به طورری که اگرافرادی برخلاف جهت موردنظرحکومت رفتارکنند آنهارابا زور وبااستفاده ازدستگاههای نظامی وانتظامی مجبوربه رعایت مقررات کنند.

حال این سوال قابل طرح است که باچه حقی این اعمال حاکمیت صورت می پذیرد؟وبه عبارت دیگرملاک وشرط حقانیّت یک حکومت چیست؟
درپاسخ به این پرسش مهم بایدگفت به طورکلی میتوان دیدگاههای مشهوروقابل توجه مکتب های فلسفه سیاسی رابه سه محوراساسی برگرداندکه عبارتنداز:
1-خواست مردم
2-عدالت یامطلق ارزشهای اخلاقی
3-امرالهی یاحکومت الهی
ولی آنچه موردپذیرش «نظریه ولایت فقیه» می باشداین است که اولا:حق حاکمیت برای هیچ فردی ازافراد انسان به خودی خودثابت نیست،بلکه بایدازجای دیگرومنبع دیگری ناشی شود.
این اصل موردقبول اکثرنظریه پردازان فلسفه سیاست می باشد،ازجمله مکتب های طرفدار دموکراسی باما هم رأیندکه حق حاکمیت ارث هیچ فردی نیست.
وثانیا:تنهامنبع ذاتی مشرعیتِ(حقَانیت)حکومت وامرونهی کردن ازآن خداوند متعال است.چراکه همه هستی وجهان وازجمله انسان آفریده اویند واوست که «مالک حقیقی»همه چیزاست:     للّه مافی السموات ومافی الارض (1)              (همه آنچه درآسمانها وزمین است ازآنِ خداست).
پس درنتیجه بی اذن خدای متعال نمی توان دربندگان هیچ گونه تصرفی کردوچون لازمه حکومت ،تصرف درجان ومال مردم واختیارات وحقوق افراد است معلوم میشودبدون اذن خداوندمتعال هیچ انسانی حق حکومت بردیگران که ملک خدایند راندارد.وبه فرموده قرآن کریم:اِنِ الحکم الّاللّه(2)(فرمانی جزفرمان خدانیست).

درحاشیه این پیش فرض وبه عنوان یکی ازفروعات آن میتوانیم اضافه کنیم که طبق دلایلی که داریم معتقدیم خداوندبراساس آن حق اصیل وذاتی خودبرای حاکمیت،درمرتبه نازلتر،چنین حقی را به رسول گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله(صلی الله علیه وآله)ودوازده امام معصوم(علیهم السلام)پس ازآن حضرت وفقیه جامع شرایط درزمان غیبت امام زمان (علیه السلام)داده است.


دانلود کتاب پرسشها وپاسخ های ولایت فقیه آیت الله مصباح یزدی(ج 1) دانلود




(1)سوره بقره آیه 284

(2)سوره یوسف آیه67
مطالب ؛ برگرفته از
کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه آیت الله مصباح یزدی
 وکتاب پرسشها وپاسخ های ولایت فقیه جلد  (1
) آیت الله مصباح یزدی

پیش فرض سوم:عدم جدایی دین ازسیاست

یکی ازمهمترین پیش فرض های نظریه «ولایت فقیه» عدم جدایی دین ازسیاست وبه تعبیری،سیاسی بودن دین است.

یعنی این گونه نیست که شریعت اسلام تنها به جنبه های فردی زندگی بشرپرداخته باشدونسبت به مناسبات اجتماعی وازجمله مناسبات سیاسی وحکومتی جامعه هیچ نظری نداشته باشد واین حوزه رابه خودافراد بشر واگذارکرده باشد

تاباتشخیص عقل خود هرگونه که خودشان مصلحت دیدندوتوافق کردندعمل کنند. براساس نظریه «ولایت فقیه» اسلام نه تنها دارای احکام سیاسی  است بلکه برای حکومت وتعیین حاکمیت نیز نظریّه خاصی دارد.

بدیهی است که اگرکسی معتقد باشددین وسیاست هیچ ارتباطی به هم ندارند وپرداختن به امور دینی کارعالمان دین وفقیهان است تصدی امورسیاسی هم مربوط به سیاست مداران ،واین دو حوزه کاملاً جدای ازهم هستند،باچنین تصوری جایی برای طرح نظریه حاکمیت وولایت فقیه باقی نمی ماند.(1)
بایک نگاه گذرا وابتدایی به احکام ودستوراتی که ازناحیه دین مبین اسلام برای مابه ارمغان آورده شده می توان به اجتماعی وسیاسی بودن اسلام پی برد.




(1) نگاهی گذرابه نظریه ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی(دامت برکاته)




برچسب ها: پیش فرض های ولایت فقیه، عقبه ولایت فقیه، ضرورت حکومت درجامعه، مکتب آنارشیسم، طبیعت وغریزه استخدامگر، لابدًّ للنّاس من امیرٍ برٍّ اوفاجرٍ، حق حکمرانی برمردم، حق دستوردادن به مردم، تعریف حکومت، ملاک وشرط حقانیّت یک حکومت، حق اصیل وذاتی حکومت، حقَانیت حکومت، تنهامنبع ذاتی مشرعیتِ حکومت، دانلود نرم افزارنهج البلاغه، دانلودکتاب ولایت فقیه ولایت فقاهت وعدالت آیت الله جوادی آملی، عدم جدایی دین ازسیاست،
دنبالک ها: نهج البلاغه،
[ دوشنبه 7 آذر 1390 ] [ 11:59 ب.ظ ] [ ]
نظرات
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
بک لینک